Therapievormen

Motorische ontwikkelingsstimulatie

Elk kind ontwikkelt volgens een bepaalde weg waarbij het belangrijk is om alle stappen te doorlopen. Door verschillende omstandigheden kan deze ontwikkeling anders of vertraagd verlopen. Toch is het belangrijk dat een kind binnen z'n mogelijkheden de verschillende stappen zoals rollen, zitten, kruipen en lopen doorloopt. Elke stap in de vroegere ontwikkeling is een bouwsteen voor de verdere ontwikkeling. Vroegtijdige stimulatie van baby's is van belang bij een vertraagde motorische ontwikkeling, voorkeurshouding, hypotonie, prematuriteit, torticollis,... . Soms is de reden op moment van aanmelding niet gekend maar wordt er al wel gestart met behandeling. Er wordt nauw samengewerkt met de behandelende arts en andere medici. Voor neurologische ontwikkelingsstimulatie bij kinderen met motorische moeilijkheden t.g.v. cerebral palsy (hersenverlamming), spierziekten, hypotonie, plexus brachialis parese en spina bifida kan U ook bij ons terecht.

Psychomotoriek

Psychomotoriek is een heel brede term. Binnen deze vorm van therapie gaan we kinderen begeleiden die moeilijkheden ervaren in het ontwikkelen van motorische vaardigheden. Dit kan zowel op fijn motorisch als op grof motorisch gebied. De therapie gebeurd op een speelse manier zodat het kind plezier leert hebben in bewegen en leren. 

Meer specifiek werken we aan:

  • visuomotoriek
  • lateralisatie
  • grove motoriek (evenwicht, balvaardigheid, ...)
  • fijne motoriek
  • schrijfmotoriek
  • ...

Reflexintegratie

De neuro-senso-motorische reflexintegratie werd ontwikkeld door Prof. Dr. Svetlana Masgutova. Het programma is gebaseerd op de vroegkinderlijke reflexpatronen. Vroegkinderlijke reflexen dienen voornamelijk als neuro-fysiologische basis voor onze bescherming in geval van stress en overleving. Dr. Masgutova werd in haar werk geïnspireerd door de volgende stelling van L.S. Vigotsky: "The First infant movements do not disappear; they continue to work in union with higher nervous formations..." (L.S. Vigotsky (1930)) Onze normale bewegingspatronen ontwikkelen zich op jonge leeftijd uit deze vroegkinderlijke reflexen. Bij onvoldoende geïntegreerde reflexen kunnen deze hinderlijk werken in onze verdere ontwikkeling en dit zowel op emotioneel, neurologisch als lichamelijk gebied. Sommige van deze reflexen zijn ook zeer belangrijk voor het optimaal leren op lagere schoolleeftijd. Reflexintegratie is een niet-invasieve methode die het lichaam opnieuw in een innerlijk evenwicht brengt. Het programma is inmiddels wereldwijd gebruikt.

De behandeling is zeer zinvol bij:

  • Fysische en psychische stress
  • Faalangst en blokkeren tijdens activiteiten
  • Vroegtijdige ontwikkelingsachterstand
  • Ontbreken van de kruipfase
  • Cerebral Palsy
  • Autisme en Autismespectrumstoornis
  • AD(H)D
  • Downsyndroom
  • DCD en dyspraxie
  • Kinderen met bindingproblemen
  • Hoogsensitieve kinderen
  • Angstproblemen, tics en voedingsproblemen

voor meer info kan u terecht op de officiële websites:

Leren typen

Binnen onze praktijk zijn kinderen ook welkom om blind te leren typen. We doen dit volgens de methode 2hands4kids (voorheen typtien). Binnen deze methode worden er verschillende manieren gebruikt om de letters aan te leren. Deze methode is oorspronkelijk ontwikkeld voor kinderen met (leer)moeilijkheden, maar kan voor iedereen gebruikt worden.

Relaxatietherapie

Vaak ervaren kinderen veel stress door de vele eisen die aan hun worden gesteld. Dit kan leiden tot spanningen in het lichaam, druk gedrag,... Met relaxatietherapie proberen we kinderen terug verbinding te laten maken met hun eigen lichaam om zo tot rust te komen.


Kinderkine Paal
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website.